Gezonde voeding is voeding die qua samenstelling en hoeveelheid van voedingsstoffen (zoals eiwitten, vetten, koolhydraten, vitamines en mineralen) optimaal is voor uw gezondheid. Een gezond voedingspatroon kenmerkt zich door een balans in voedingsstoffen en energie inname, waardoor het risico op (chronische) ziekten (zoals sommige vormen van kanker, hart- en vaatziekten, en diabetes mellitus type 2) worden verkleint en ziektes ten gevolgen van een tekort aan bepaalde voedingsstoffen (zoals osteoporose) worden voorkomen.

  • Als u te veel verzadigde vetzuren binnenkrijgt neemt uw risico op hart- en vaatziekten via een verhoogd cholesterolgehalte toe.
  • Consumeert u teveel zout, dan verhoogd dit uw bloeddruk, wat ook uw risico op hart- en vaatziekten vergroot.
  • Eet u dagelijks meer dan dat u nodig heeft, dan verhoogt u de kans op overgewicht, dat vervolgens weer uw risico op diabetes mellitus type 2, hart- en vaatziekten, aandoeningen aan uw botten of spieren en bepaalde vormen van kanker verhoogt.
  • Het eten van veel rood vlees en vleeswaren verhoogt de kans dat u darmkanker krijgt.
  • Daarnaast verhogen verzadigde vetzuren en enkelvoudig trans-onverzadigde vetzuren het risico op coronaire hartziekten vergeleken met onverzadigde vetzuren.
  • Indien u veel groente en fruit en vezelrijke graanproducten consumeert, vermindert u zowel het risico op hart- en vaatziekten als op sommige vormen van kanker.
  • Doordat groente, fruit en volkoren graanproducten belangrijke bronnen van vezels zijn, vermindert u het risico op coronaire hartziekten en darmkanker door vezelrijke voeding te eten.
  • Door een ruime hoeveelheid groente en fruit in uw eetpatroon op te nemen, houdt u uw energie inname in evenwicht.
  • Onverzadigde vetzuren hebben een gunstig effect op uw cholesterolgehalte in het bloed, omdat zij het gunstige HDL-cholesterol verhogen en het ongunstige LDL-cholesterol verlagen.

Naar schatting is 25% van alle kankers door een combinatie van juiste voeding, voldoende lichamelijke activiteit en een gezond lichaamsgewicht te voorkomen. Ook de kans op hart- en vaatziekten zal door een combinatie van juiste voeding en voldoende activiteit met 20-30% afnemen.1

 


1 Kranen, H.J. van, Raaij, J.M.A. van & Bakel, A.M. van (2014). Wat is de relatie tussen voeding en gezondheid? Geraadpleegd in februari 2016, van http://www.nationaalkompas.nl/gezondheidsdeterminanten/leefstijl/voeding/wat-is-de-relatie-tussen-voeding-en-gezondheid/