Uw eetgedrag bestaat uit meerdere gedragingen en daarmee ook uit meerdere redenen voor het gedrag wat u uit. Zo eet u niet alleen om de noodzakelijke energie en voedingsstoffen binnen te krijgen, maar kunt u ook eten omdat lekker is, u stress heeft, u zich verveelt of omdat u iets te vieren heeft.1

Deze gedragingen kunnen leiden tot een (te) hoge inname van voeding (=energie). Een energierijk voedingspatroon verhoogt uw kans op overgewicht, waardoor u vervolgens een verhoogt risico op diabetes mellitus type 2, hart- en vaatziekten, aandoeningen aan uw botten of spieren en bepaalde vormen van kanker loopt.2

Zo zijn er verschillende typen eters te onderscheiden: emotie-eters, externe eters en lijngerichte eters. Emotie-eters laten hun voedingsgewoonten sterk beïnvloeden door stemmingen, waardoor sommigen meer gaan eten om zichzelf beter of gelukkiger te voelen, anderen juist minder. Bij externe eters spelen emoties geen rol, zij eten vooral als ze eten zien. De voortdurende beschikbaarheid van voeding in de obesogene omgeving (een omgeving die mensen stimuleert om te veel te eten en daarnaast te weinig te bewegen), maakt het juist voor deze externe eters zeer moeilijke om controle over het eigen eetgedrag te houden. Lijngerichte eters volgen vaak een dieet.1, 2

In veel gevallen nodigt onze obesogene samenleving ons uit om veel te eten. Daarnaast is uw sociale omgeving van belang: meningen van uw vrienden, familie en collega’s zijn bijvoorbeeld van grote invloed op uw uiteindelijke eetgedrag. Ook sociale steun is van direct belang op uw eetgedrag, doordat u gesteund wordt door familie, vrienden of collega’s vergroot u de kans om uw doel(en) te bereiken.3

Het is dus verstandig indien uw overgewicht heeft af te vallen. Wat ik u echter niet zou aanraden is een dieet te volgen om af te vallen. In veel gevallen zal u bij het volgen van een dieet op kort termijn afvallen. Echter is de kans goot dat u op de lange termijn weer (meer) gewicht aankomt. Want tijdens het diëten leert u niet omgaan met uw eetprobleem en worden ook de oorzaken van uw ongezonde eetgedrag niet achterhaald. Een leefstijl interventie die alle mogelijke factoren en oorzaken in kaart brengt, om daaruit met een stappenplan te werken om deze problemen op te lossen is meer geschikt. 

U moet zichzelf afvragen, indien u twijfelt om een dieet te gaan volgen: Wilt u dat andere voor u beslissen wat u wel en niet mag eten, met de gevolgen dat u op langer termijn weer aankomt. Of zelf kunnen beslissen wat het gezondste voor u is, omdat u niet alleen de juiste kennis in huis heeft voor een gezond voedingspatroon, maar ook om kan gaan met de (ongezonde) verleidingen die gesteld worden in uw dagelijks leven.  

Voor meer informatie over afvallen verwijs ik u door naar specifieke doelgroepen.

 


1 Raaij, J.M.A. van & Bakel, A.M. van (2014). Welke factoren beïnvloeden de voeding en het voedingsgedrag? Geraadpleegd in februari 2016, van http://www.nationaalkompas.nl/gezondheidsdeterminanten/leefstijl/voeding/welke-factoren-beinvloeden-de-voeding-en-het-voedingsgedrag/

2 Kranen, H.J. van, Raaij, J.M.A. van & Bakel, A.M. van (2014). Wat is de relatie tussen voeding en gezondheid? Geraadpleegd in februari 2016, van  http://www.nationaalkompas.nl/gezondheidsdeterminanten/leefstijl/voeding/wat-is-de-relatie-tussen-voeding-en-gezondheid/

3 Visscher, T.L.S., Bakel, A.M. van & Zantinge, E.M. (2014). Wat zijn de mogelijke oorzaken van overgewicht? Geraadpleegd in februari 2016, van  http://www.nationaalkompas.nl/gezondheidsdeterminanten/persoonsgebonden/overgewicht/wat-zijn-de-mogelijke-oorzaken-van-overgewicht/