Wat is de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB)?

De NNGB definieert een minimaal niveau van bewegen dat nodig is om gezondheidswinst te behalen.

Jeugdigen (4-17 jaar)

  • Beweeg je dagelijks minimaal een uur door bijvoorbeeld te lopen, fietsen, spelen of een andere activiteit waarbij je veel beweegt (Met-waarde 5 of meer)?
  • Doe je, minimaal twee keer per week, aan een sport of een vergelijkende activiteit die op sporten lijkt?

Volwassenen (18-55 jaar)

  • Beweegt u minimaal vijf dagen per week op een matig intensief niveau, zoals stevig wandelen met 5 km/uur, fietsen met 16 km/uur of een andere activiteit waarbij u veel beweegt (Met-waarde 4 of meer)? En doet u dit dan minstens een half uur per dag?

Ouderen (55+)

  • Beweegt u minimaal vijf dagen per week op een matig intensief niveau, zoals wandelen met 3-4 km/uur, fietsen met 10 km/uur of een andere activiteit waarbij u veel beweegt (Met-waarde 3 of meer)? En doet u dit dan minstens een half uur per dag? 1, 2

Een Met-waarde kan gebruikt worden om vast te stellen hoe zwaar een activiteit is en kunt u beter inschatte of u op een juist niveau actief beweegt om aan de beweegnormen te voldoen.

MET-waarde Voorbeelden Categorie fysieke activiteit
1.0 - 1.5 Slapen, zitten-(d tv-kijken, muziek luisteren, lezen, breien, naaien, schrijven, typen, telefoneren, bord –en/of kaartspellen spelen, gamen, reizen met openbaar vervoer), autorijden, badderen, mediteren, bidden op de knieën. Sedentair gedrag
1.6  - 2.9 Staan, lichamelijke verzorging (scheren, tandenpoetsen, handen wassen, make-up aanbrengen), aankleden, licht huishoudelijke activiteiten (dweilen, afstoffen, afwassen, tafel afruimen, strijken, de was doen, planten water geven), boodschappen doen/ opruimen, muziekinstrument zittend bespelen. Licht intensieve activiteit
3.0 - 5.9 Wandelen (4.5 – 5.2 km per uur), fietsen (15 km per uur), lichte krachttraining, zwaardere huishoudelijke activiteiten (was ophangen, bed verschonen, muur/ vloer schrobben, ramen lappen), huishoudelijke reparaties (verven, timmeren, tuinieren), persoonsverzorging (uit bed halen, douchen, aankleden). Matig intensieve activiteit
> 6 Hardlopen, hard fietsen, zware krachttraining, (intensief) sporten. Zwaar intensieve activiteit3

 

Wat is de fitnorm?

De fitnorm geeft aan hoe vaak en hoe lang u intensief moet bewegen om uw cardiovasculaire conditie (hart, bloedvaten en longen) op peil te houden.

  • Beweegt u minimaal 3 keer per week 20 minuten zwaar intensief zoals hardlopen, hard fietsen, zware krachttraining, (intensief) sporten of andere activiteiten waarbij de ademhaling en de hartslag omhoog gaan en u alleen nog maar in korte zinnen kunt praten? 1, 2

 

Wat is de combinorm?

De combinorm is een combinatie van de NNGB en de Fitnorm.

  • Voldoet u aan tenminste één van de beide genoemde normen (NNGB of fitnorm?1, 2

 


1 Wendel-Vos, G.S.M. (2014) Normen van lichamelijke (in)activiteit. Geraadpleegd in februari 2016, van http://www.nationaalkompas.nl/gezondheidsdeterminanten/leefstijl/lichamelijke-activiteit/normen-van-lichamelijke-in-activiteit/    

2 Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (z.d.) Beweegnormen. Geraadpleegd in februari 2016, van http://www.nisb.nl/weten/normen.html    

Ainsworth, A.E., Haskell, W.L., Whitt, M.C., Irwin, M.L., Swartz, A.M., Strath, S.j., . . . Leon, A.S. (2000) Compendium of Physical Activities: an update of activity codes and MET intensities. Med. Sci. Sports Exerc., Vol. 32, No. 9, Suppl., pp. S498-S516.

image-divider